Uppvaknanden del 1

Uppvaknanden är ett rollspelsprojekt, ett rollspelsembryo, som hämtar sin inspiration ifrån gnosticismen och Kult (ursprungligen utgivet av Äventyrsspel). Det är även ett trevande steg ut i spelmakarträsket och jag hoppas att marken kommer att bära mig. Jag inbjuder er alla att följa med mig på min resa ut i det okända. I en serie inlägg på denna sida kommer jag att försöka formulera mål och metod, det vill säga: besvara frågorna ”Vad är Uppvaknanden?” och ”Hur ska spelet konstrueras?”. Det finns många detaljer som jag själv inte har fått något riktigt grepp om och dessa inlägg är alltså både ett sätt för mig att strukturera mina tankar och inbjuda er, kära läsare, att delta i skapandeprocessen.

Storvulet? Kanske. Förvirrat? Absolut. Men nu kör vi.

Världen
Uppvaknanden utspelar sig i en nära och inte alldeles avlägsen framtid där överbefolkning, miljöförstöring och en kollapsad världsekonomi har förvandlat Jorden till en dyster, orättvis och till synes döende värld. Fokus ligger på New York – eller i alla fall någon slags framtida version av staden – där mänsklighetens alla problem och fasor finns koncentrerade.

Delar av staden ligger under vatten, resten är skyddad av en hög vall. Stora kåkstäder har växt upp i utkanterna, fulla av desperata flyktingar ifrån andra delar av landet. Det råder stor brist på både elektricitet, arbete och viktiga basvaror. Ett mer eller mindre permanent undantagstillstånd har införts och på nätterna är staden mörklagd för att spara på elektricitet. Stadens överklass gömmer sig i avskärmade och tungt bevakade kvarter och lever ut sina sista dagar inbegripna i orgier och utsvävelser samtidigt som resten av befolkningen lever i misär. Mitt i allt detta så försöker rollpersonerna överleva och hantera sina personliga kriser.

Bakom kulisserna
Saker och ting är än mer komplicerade än vad de först verkar vara. I själva verket är Jorden en väldigt sofistikerad maskin, skapad för att hålla den oberäkneliga mänskligheten fången. En maskin som inte längre fungerar felfritt och har förvandlat den behagliga vilan till en mardröm som alltfler människor försöker vakna upp ur.

Det finns många teorier kring den ursprungliga skapelsen och inte ens de äldsta och visaste av änglarna är eniga om hur den gick till. Först fanns i alla fall Skaparen, en mäktig gestalt, en gudom. Han skapade sig ett hem av oöverträffad skönhet och harmoni, ett sannskyldigt paradis. För att råda bot på sin ensamhet skapade han människorna som sin avbild och likt honom så fick de också ett fragment av hans skaparkraft. Till skillnad ifrån honom så använde de inte sin kraft särskilt klokt utan till destruktiva ändamål som hotade den fridfulla tillvaron i Paradiset. Dessutom använde de sina ärvda krafter för att skapa fler människor och växte i antal med oroväckande hastighet.

Skaparen insåg att något måste göras. Först försökte han styra människorna genom att upphöja de mest trogna av dem till sina personliga tjänare. Han gav dem större krafter och satte dem som ledare för de övriga. Dessa upphöjda var de första änglarna. Mänskligheten lät sig dock inte kontrolleras fullt så enkelt och hade allt mindre respekt för Skaparen och hans tjänare. De började skapa både skrämmande och fantastiska saker, bortom Skaparens egen föreställningsförmåga. Han fann dem alltmer främmande och besvärande. Samtidigt kunde deras svårtyglade krafter kanske användas i andra, framtid, projekt.

Skaparen konstruerade en ofantlig maskin och sänkte ner människorna i en djup dvala. Hans maskin höll dem vid liv och deras fantasi i schack. Änglarna fick ansvar för olika delar av maskinen och Skaparen drog sig tillbaka till Paradiset för att begrunda det inträffade och planera nya, storslagna projekt. Under hans frånvaro så började maskinen sakta gå sönder och uppföra sig alltmer irrationellt. Änglarna blev snart indragna i interna strider om makt och prestige och försummade sin egentliga uppgift. Skaparen har varit borta så länge att även hans trognaste anhängare börjat misströsta. Dessutom har mänskligheten börjat kasta av sig sina bojor och ta sina krafter i anspråk.

Det är alltså både kris bakom kulisserna och på Jorden när spelet tar sin början. I skuggan av dessa båda kriser kommer rollpersonerna att sakta vakna upp och ta sina krafter i anspråk. Men det är ett smärtsamt uppvaknande som har sitt pris.

1 Response

  1. Snigel skriver:

    Först och främst, roligt att du postar om det här istället för att (bara) diskutera det med folk lokalt. Jag har ju egentligen ingen direkt pejl på vad ni sysslar med där hemma. Det är också kul at du verkar vara inställd på att skriva lite om skapandet och inte bara saker som faktiskt har direkt med spelet att göra. Jag ser fram emot kommande inlägg.

    Spelet som det presenterats hittills verkar intressant, men kanske ingenting jag själv skulle älska att spela eller spelleda. Vissa av elementen är ju rätt lika saker jag har i romanen, så jag tror nog att jag ska kunna hitta ett och annat jag tycker är häftigt i alla fall. Nästa fråga borde väl bli den klassiska ”men vad gör man då?”, för just nu är det ju rätt svårt att veta vilken typ av spel du är ute efter.

    Lycka till!

Kommentera