Magneter och mirakel

Magneter och mirakel

Världen håller på att förändras. Vättarna under bergen förser människorna med teknologi de blir allt mer beroende av, men människorna finner också egna sätt att bruka jordens magneter och himlens mirakel. Båda är verktyg i deras kamp för att kontrollera varandra och naturen omkring dem. Alla sådana försök har dock sitt pris, för varken människa eller natur låter sig betvingas utan att de förr eller senare slår tillbaka.

     

 

 

 

 

 

 

 

Magneter och mirakel är ett komplett rollspel med smidiga regler som låter er skapa huvudroller på bara några minuter. För att det ska vara lätt att komma igång finns också fyra äventyr i flera genrer för olika spelgrupper. Spelet kan köpas i vår butik här på hemsidan. På den här sidan finns mer information om spelet, både för dig som är nyfiken och för dig som redan har köpt spelet.

Kapitel 1-3 gratis (PDF, 1.4 MB) – Trots att Magneter och mirakel är över 300 sidor tjockt är det fullt möjligt att spela spelet med hjälp av de tre första kapitlen. Bra att skicka till de spelare som inte har tillgång till boken! Det som inte finns med här är bland annat illustrationer, fyra äventyr samt över hundra sidor spelvärld fulla med inspriation till huvudpersoner, äventyr och kampanjer. PDF:en fungerar också som förhandsitt om du bara vill kika och se hur spelet ser ut!

Spelexempel (RTF, 50 KB) – Den här texten är inte bara till för dig som ännu inte spelat så mycket rollspel, utan är tänkt till alla som är nyfikna på hur Magneter och mirakel kan se ut i praktiken. Det är en introduktion till hur spelet är tänkt att spelas och hur reglerna fungerar i praktiken. Det är snarare ett smakprov än en djupdykning.

Introduktionsnovell (RTF, 49 KB) – På samma sätt som spelexemplet ovan är novellen tänkt att introducera spelet, men på ett annat sätt. I novellen fångas känslan av några aspekter av spelvärlden, mest Östanland men också Nordanland. Den täcker förstås inte allt viktigt, men mycket av det som är centralt för Magneter och mirakel finns med.

Sammanfattning av regler (RTF, 22 KB) – Det här är alla inledande texter till regelavsnitten samlat på ett och samma ställe med sidreferenser till boken. Tanken är att du som redan har läst reglerna ska kunna använda det här för att lättare komma ihåg hur det fungerar och var du kan läsa mer om olika delar.

Sammanfattning av intervjuer (RTF, 46 KB) – Nyfiken på vad som tar upp nästan hundra sidor av boken? Det är intervjuer med intressanta personer i spelvärlden som på olika sätt inspirerar till huvudpersoner och äventyr. Det här dokumentet innehåller sammanfattningar av alla intervjuer. Notera att vättarna också har en egen del här.

Lista över aspekter (RTF, 94 KB) – Det är inte alltid lätt att komma på bra aspekter, så här har jag samlat alla aspekter som används till huvudpersoner i Magneter och mirakel. Det är en lång lista i bokstavsordning att välja och vraka ifrån. Eftersom aspekterna saknar förklaring är de ibland ofullständiga, men torde ändå kunna fungera som inspiration.

Lista över namn (RTF, 49 KB) – I appendixet finns listor över namn på personer, platser, klaner och en del annat. Där har jag också förklarat hur jag har gått tillväga för att skapa namnen i olika delar av världen, allt för att underlätta för er. Det finns få saker som är så störande som att komma på bra idéer och sedan inte kunna namnge dem!

Karta (JPG, 100 KB) – Världen i Magneter och mirakel sträcker sig ut från ogenomträngliga berg i kontinentens mitt. Transporter sker längs kuster och floder, samt med magnettåg där sådana finns. Trots att avstånden inte är stora fågelvägen är det ibland mycket svårt att ta sig fram och ingen vet vad som finns i kontinentens mitt. Kartan är ritad av Tobias Radesäter.